7.14.2015

GREY SKIES, GOLDEN LININGS








sommaren som regnade bort. kanske ska den minnas så, det här året.
fast den har guldkanter också, mot allt det mullrande mörkgrå.
vi har nyss flyttat in i det här sekelskifteshuset,
med de stora rummen och overklig takhöjd, stuckatur och korridor.
jag sitter, när jag behöver fästa blicken längre bort än på datorns skärm,
på den långa puffen i hallen, med fönstret uppdraget, en kopp te & grusiga ögon.
musik fyller innegården och jag undrar om det är pink floyd's david gilmore,
grannen, som delar med sig mellan murarna. katten lyssnar också.
och som jag njuter av det där att inte veta vad för toner som ska komma näst,
när någon annan väljer takten eller komponerar klangfärgen.
och det är alltjämt mullrande mörkgrått, men med gulkdkant.








jag arbetar mest. har aldrig varit så blek en sommar.
sneglar på vännens instagram bilder från maldiverna och kan knappt ta in det.
längtan efter nakna fötter i sand liksom väller in över mig.
hon skickar bilder där hon kisar mot mig och skickar pussar med pepparkaks-hud.
herregud. sparka med brunbrända, perfekt vitt sandiga fötter,
på en likblek som ligger, whaj dånt jo svarar jag.
men jag ler från öra till öra. hon dricker vattenmelon-juice för mig, 
min favorit från våra resor till bali, - & skickar med ett skål för Dig, honey !
 då är det enkelt att tycka att regnet mot badrumsfönstret är som om på beställning,
för att in emellan arbetet ligga i långa skumbad med levande ljus omkring.
jag njuter av det där att inte veta vad för toner som ska komma näst,
när någon annan väljer vyer eller klurar ut kompositionen.
och det är alltjämt mullrande mörkgrått, men med guldkant.









vi har inte ett enda bord men ungefär trehundraelva flyttkartonger.
jag har också en hel massa linnegardiner över från när jag bodde i studion mellan fälten.
så jag ställer tre eller fyra flyttkartonger på rad, på olika ställen i lägenheten
och draperar linne runt och knyter på kortsidorna. 
you're a magician, baby ! ler the spartan fascinerat uppifrån en stege
och fattar liksom inte riktigt hur fint det är att han alltid verkar tycka att
jag är något slags magiskt väsen och alltid förvånar mig med hur han ser på saker.
och som jag njuter av det där att inte veta vad för toner som ska komma näst,
när någon annan ser med sin syn eller målar med så andra färger.
och det är alltjämt mullrande mörkgrått, men med guldkant.

och med en hel massa kärlek,


h





image n°1 | portrait from the shoot for upcoming fira a/w '15
model : lina lindholm | mua & hair : jossi madsen
images n°2-6 | everyday stills from home
© hannah lemholt photography



//




the summer that was washed away by rain. maybe that’s how it’ll be remembered, this year.
though it has golden linings too, against all that rumbling dark grey.
we have just moved into this fin-de-siècle-house,
with the large rooms & incredible ceiling hight, stucco & corridor.
i sit, when i need to fix my gaze on something farther away than the computer screen,
- on the long ottoman in the hallway, with the window pulled up, a cup of tea & tired eyes.
music fills the courtyard and i wonder if it is pink floyd’s david gilmore,
the neighbour, who’s sharing between the stone walls. the cat listens, too.
and how i enjoy the not knowing what tones will come next,
when someone else chooses the pace or compose the tone-colours.
and it is still a rumbling dark grey, but with a golden lining.


most of all i work. have never been so pale any summer of my life.
i glance at my friend’s instagram photos from the maldives
and can hardly take it in. the longing for naked feet in sand surges into me.
she sends pictures where she’s squinting at me, sending kisses with gingerbread skin.
jesus ! kick with tanned, perfectly white sandy feet,
on someone deadly pale when they are down, why don’t you. i reply.
but i smile widely. she’s drinking large watermelon juices for me,
my favourite from our trips to bali, - and sends here’s to you, honey !
  it is easy then, to find that the rain against the bathroom window is as if arranged,
for the in-between-work-lying in long bubble baths with candles all around.
and how i enjoy the not knowing what tones will come next,
when someone else picks the views or figure out the composition.
and it is a still a rumbling dark grey, but with a golden lining.


we don’t have one single table but about threehundredandeleven moving boxes.
i also have a whole lot of linen curtains to spare from when i lived in the studio between the fields.
so i put three or four moving boxes in a row, placed in various ways in the flat
and drape linen around, tie the ends of the short sides.
you're a magician, baby! the spartan smiles, fascinated from the top of a ladder
and doesn’t even know how beautiful it is that he always seems to think
i'm some kind of magical creature and always amazes me with how he sees things.
and how i enjoy the not knowing what tones will come next,
when someone else shares their outlook on things or paint it with such different colours.
and it is a still a rumbling dark grey, but with a golden lining.

and with a whole lot of love,


h


x




14 kommentarer:

  1. Nämen Hannah...så vackert du skriver och så vackra bilder!!!! Det är en fröjd att se! Kram!! /www.isabellasfoto.nu

    SvaraRadera
  2. Finaste Hannah, läser just inga bloggar längre utom en, DIN. Alltid lika själfullt, sant och inspirerande. Gläds åt er nya fantastiska lägenhet och längtar efter att se mer. Man blir liksom aldrig mätt på vare sig bilder eller ord från dig. Oavsett väder blir det alltid sol i sinnet när man hittar ett nytt inlägg från dig. All lycka finaste!

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack carina, glad att Du tycker om det jag gör !
      det betyder verkligen mycket med ord från Dig,
      från Er, som är här. som jag just sa till någon annan;
      man är ju så mycket ’inuti sig själv’ på det viset
      och det känns ungefär samma, samma det man
      pillar med.. *ler* .. då betyder det verkligen något (!)
      när någon, som Du nu, skriver att 'Du aldrig blir mätt'..

      jobbar som en galning just nu, men ska försöka få till
      fler vardagsglimtar härifrån under sen-sommaren & hösten,
      tänkte jag. det är mysigt det där. :)

      all lycka tillbaka till Dig,

      hannah


      Radera
  3. Love this...the complete post and of course the Pictures.
    But most of all "his" words for you....
    I smile in this Moment and I can see a golden lining - for me too!
    Thank you Honey...
    thank you for making me smile and showing me a golden lining...

    x, t.

    SvaraRadera
    Svar


    1. ha! sweetheart.. you are such a gem !
      and i’m so glad if this gives you golden linings
      as well, - they are so well deserved for you ..

      big LOVE,
      - & thank you, always, for being such a kind heart
      and soul,

      hannah


      x


      Radera
    2. Jag blir fångad, jag vet inte hur men dina ord (mest dem idag) fångar in mig och låter mig titta in i en annan värld. Dina underbara bilder sätter färg på den världen och ger tydliga ledtrådar om vart vägen ska leda. Tack för stunden i drömmarnas rike !
      Jag hoppas att du har fina dagar denna sommar som bjuder på både sol, regn och även guldkanter :)

      Kram

      Radera


    3. tusen tack, anci ..! ord att bli glad över..!

      varm kram, - & en hel massa guldkanter,

      hannah


      Radera
  4. älskar badrummet..! bilderna som trängs där på rad runt kaklet.. *ler* ..trots
    att jag vet att det var ganska fin mosaic därunder :)

    ..m har tagit av sin rustning också ser jag :) och nu
    hör jag det där ljudet han gör med 'pickadoll' och ljuddämpare
    *phtpht* haha

    saknar Er!

    ä.D.

    e

    SvaraRadera
    Svar



    1. jag med ! :) är på gäst-toaletten mer än jag behöver.

      *hahaha* ja, ibland åker den av.. :)
      ljuddämparen är högst viktig. *phdphd - phdphd* :)

      saknar Dig. saknar Er. snart. på tåg. :)

      ä.D.

      h


      Radera
  5. Älskar att man får se glimtar från ditt liv mycket oftare nu! <3
    vackert så det skär.

    kärlek,
    A

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack, goding, glad jag blir.. det kan vara sånt'
      där jag glömmer att man också ’bara’ kan visa,
      fast att jag ä l s k a r det hos andra, - speciellt
      hos Dig. så tack för på-hejjning..! :)

      kärlek,

      h


      Radera
  6. Min älskade Hannah

    Sitter på tåget ner mot Skåne. Lyssnar på dina valda musikstycken i lurarna...
    Läser det här i g e n & försöker svara via mobilen...ibland går det.
    Pirrig i kroppen över att ha en vän som du. Du inspirerar mig ända ut i fingertopparna...
    TACK för det. TACK för dig ♡

    NU ÄR DET NÄÄÄRA....

    SvaraRadera
    Svar



    1. KÄRLEK älskade, älskade vän.. !!

      så fint att Du är här och läser
      och till och med läser om..

      och Du, - det är ömsesidigt. pirret.

      ja, snart..! underbart..!

      tack för DIG. och all min kärlek,

      h





      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...