11.28.2012

PARFYMÖRERNA




tittar in med fotoarbete, brasa, varm choklad 
och en lätt huvudvärk in emellan raderna. 
någon klok, som jag tror var hāfez, har sagt så fint att
“a day of silence can be a pilgrimage in itself.” 
och jag tänker att det ligger mycket i det där.
det känns som att jag reser, långa resor, i mig själv
just nu. och av Era fina kommentarer & mail 
att döma är jag långt ifrån ensam. så klart.

det är resor inom och bortom mig själv.
i barndom och framtid. och ändå dessa envisa
försök att ändå sitta kvar på perrongen på nåt’ vis, 
se tågen rusa förbi, åt båda håll, ~ & vara bara
precis där & då. här & nu. 





det är resor till något slags bibliotek, 
långt där inne, ~ fullt av doftminnen. vi har 
nämligen gått & blivit parfymörer, sara & jag.
eller nästan i alla fall. doftljus-parfymörer.
då får vi pilla på små apotekarflaskor, 
skruva av och på lock, dofta, blanda, oooh:a
och aaah:a för love warriors räkning.

först blandar vi till en lite maffigare sort.
den tar oss på månskenspromenad i 
ett vinterhus med nattblommande hyacinter,
~ & en bit nästan svart choklad; 
som äts i mörkret medan månljuset faller
in över sliten parkett & nakna fötter.






sedan sätter vi ihop en som mer.. blomstrar.
av chempaka; den blomma som påminner oss om bali, 
~ & tar oss tillbaka till dyrkan i templen och 
våra inre bilder av de flickor som är ensamma, och som
för att visa det, bär en vit chempaka bakom örat.
tom ford & comme des garçons är några 
andra som också blivit yra av den där doften 
och förevigat den i form av parfym. 
det bådar gott, tycker vi.  






och till sist sätter vi ihop en sån’ där klassiker. 
den som doftar som när tvätten hänger ute hos pia 
provençe och känns som allt hennes nytvättade linne; 
böljandes i vinden bland platanträden. 
linne kommer för alltid efter det att dofta kärlek; 
in emellan veck och bomullsvolang.





så ja. en dag, eller dagar, av tystnad kan
vara en resa i sig. både bland funderingar om
framtid & dåtid och dofter som tar en till 
platser man trodde bleknat. det här är väl lite
mina vykort, till Er, från de stunderna.
och doftljus ska det bli. tre till en början.  

vilken är Din favoritdoft,
~ & vart reser den med Dig?



kärlek,


h



±

{n° 3 : självporträtt | n°4 : porträtt av sara}
{© hannah lemholt | love warriors}






31 kommentarer:

  1. min favoritdoft är den som gör
    att man stannar upp en sekund
    fyller mina lungor min hjärna mitt hjärta
    minns det som en gång var...

    Kram Liv

    SvaraRadera
  2. underbart, finaste av alla - Hannah

    SvaraRadera
  3. Jag kan se er där, böjda över en liten brun glasflaska, och den där känslan, att ja! den tar vi! och som du skriver, dofter är det som kan ta oss vart som helst i våra minnen. Det spelar ingen roll hur väl gömda minnena är, de svischar rätt upp till ytan, och man minns, ja man minns...
    Idag bär jag med mig ett doftljus vart jag än går här hemma... tokigt, va? Det är ett från aromabotanical och heter vanilla creme. Ja det doftar precis så. Vanilj o grädde... Annars har jag flera favoriter i parfymvärlden, och det är nog "Je Reviens" by Worth som jag gärna bär. Fick min första flaska 1960, då var jag sju...undrar hur min far tänkte där...det ska börjas i tid?...där startade min parfymresa som mellanlandade i eget parfymeri några år... du kan tro där finns minnen...
    Jag tror att ni tar steget ut och blir riktiga parfymörer till slut...
    förresten, jag visar ett av mina indiansmycken på bloggen nu, och lite historia...
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, dofter & så musik, em ..
      vips, så är man tillbaka.

      ’je reviens’ .. jag drömmer ?
      aldrig hört. vad spännande..

      åh, vad glad jag blir att Du
      skriver så, em, ~ jag drömmer
      faktiskt lite om det; att det
      mynnar ut i en egen doft
      tillslut; en love warrior ..

      kram,långt ut på ön,

      h

      Radera
  4. Dina ord är som poesi och lämnar mig lycklig och i tanken fjärran...
    Tack för att du ger allt det till oss som älskar att läsa det du skriver samtidigt som dina underbara bilder tar det till en ännu högre nivå.

    Varm kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack ingrid, ~ vad glad jag blir.
      ord som Dina har jag kvar när
      jag tänker ’vad håller jag på med?’
      mitt i något personligt blogg-
      skrivande.. :)

      varm kram till Dig,

      hannah

      Radera
  5. Vilken roligt & vackert projekt ni skapat!
    Önskar er all lycka :)
    Så sant, de där dofterna som för med sej ljuva minnen är nog de bästa.
    Många minnen från barndomen triggas av just dofter..
    & kanske får ni vara med
    & skapa nya doftminnen...

    SvaraRadera
  6. On the tip of my tongue right now
    - you amazing woman,
    you blow me away,
    there's no one like you! :)
    (I'll get back to the favourite fragrance
    question once I've composed myself a little :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. oh.. thank you sweet rebecca, for such kind words !
      that means a lot to me ..

      Radera
  7. Ofta går jag tillbaka och läser dina inlägg flera gånger, som att de behöver få sjunka in på rätt sätt. Vilket är oerhört positivt bland alla ytlighetsbloggar jag skumläser mig igenom (som i sin tur är tillfredställande på sitt sätt naturligtvis...) Och jag tänker att dina inlägg landar lite mjukt i magtrakten, värmer hjärtat och gör min dag lite vackrare. Så tack. igen. för allt njutning i bild och text du skapar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad fint kristin .. jag blir jätteglad av den
      känslan.. av att det faktiskt betyder något
      litet för någon.. att Du till och med läser om
      ibland.. det är jättefint. T A C K !

      Radera
  8. What a great idea! I love it. Simple and lovely.

    SvaraRadera
  9. Åh jag älsk-älsk-älskar din blogg, dina bilder, ditt formspråk. Du är min idol. Kan jag inte få vara lite elev hos dig en dag?

    SvaraRadera
  10. Dear Hannah,

    I only would like to say to you,cherish your beautiful friendship with Sara.The way you write about it sounds special and warm.
    Thank you again for your hartwarming images and text...and i really liked the nice presents in your previous post.
    I am a great fan of giftwrapping,specially for special persons :-)
    My favorite smell can be everything,sometimes it is just the autumn air,or the smell of the sea,but in perfume (it depends on how i feel...)i am a fan of Chanel,and Aqua di parma.
    But sometimes i suddenly smell something that takes me back to times past away,that are for me the most special times to smell and goes above all perfumes in the world.....

    Love,
    Janet

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes, you are so right, janet, ~ & i surely do. we do.. *smiles*
      i think we thank eachother for eachother almost every day
      in text. it truly is a gift with friends like that.

      yes; exactly .. there are those special scents that does
      something to us, that no perfume in the world;
      however expensive, could..

      love,

      hannah

      Radera
  11. Vanilj och cocos, åh så underbart, kanel och kardemumma, kaffebönor och mormors påse Greve Hamilton tobak jag satt med näsan i när jag var liten och fick rulla hennes cigaretter av, och farmors linne skåp i min barndom, där man drog med fingrarna över glansiga lakanspelare på hyllplanen i gåingarderoben.

    Kramar Katarina i Norr

    SvaraRadera
  12. gorgeous images!

    lots of love from the c&p girls,
    the casper&pearl blog
    xx

    SvaraRadera
  13. Lovely blog. Åh blir alldeles till mig. Vackra bilder....
    Kommer tillbaka
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Hannah...har varit så dålig på att lämna någon kommentar...någonstans...vill bara att du ska veta hur du berör mig med dina ord och bilder. DU ÄR UNIK!

    VARMA KRAMAR
    H

    SvaraRadera
  15. Vill bara säga att du är saknad, både här och på instagram. Happy andra advent fina du. ♡

    SvaraRadera
  16. Hallå fina Hannah,

    var har länken till "din shop-sida" tagit vägen?
    Jag måste beställa julklappar pronto!!:)


    Stor kram till dig!
    Helén

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh, helén, ~ jag är ledsen,
      men jag bestämde faktiskt
      mig för att ’plocka ner’
      shop’en där hos søciety6.
      jag tyckte inte att trycken
      höll måttet ! jag vill att Ni som
      köper något ska vara nöjda,
      ~ & det måste reflektera den
      kvalitets-nivå som är hela vägen
      från tanken av ett fotografi till
      allt arbete bakom .. då duger det
      inte med ’halvdant’ .. även om
      det var bra priser.

      jag hoppas hinna med att få fram
      lite sådant & hitta en kanal att sälja
      genom snart ! det kommer också en,
      dock mer exklusiv [limiterad & numrerad]
      serie för love warriors i vinter..

      tack för att Du v i l l e ge bort julklappar
      som hade med mig att göra.. det värmer.
      jag hoppas kunna hjälpa Dig en annan gång !

      stor kram tillbaka till Dig,

      hannah

      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...