10.20.2011

morgon i skrutthuset


det är verkligen höstväder nu. på riktigt. 
mama & jag brukar mötas upp för en 1 & ½ timmes
promenad längs havet varje dag. 
jag älskar det. men vissa dagar, som i dag, när det 
regnar småspik & man lutar i 45° vinkel
{och i & för sig har rätt bra medvind hem}, 
då tar det emot lite. 

men sen’. 
när man kommer tillbaka alldeles 
röd om kinderna & kall på låren 
och känner sig sådär nöjd med sig själv, 
då är det lite extra mysigt att byta om till raggsockar 
 {idag, läs; byta ut allt. dyngblöt.}, 
tända ljus & äta en sen frukost med kaffe 
frasig nybakad surdegsbulle med hummus, 
lätt rostad sparris, örtolja & parmesan. 

i dag kunde vi inte höra ett ord av vad den andra sa
när vi var ute & gick, så det blev en stund vid slagbordet, 
med brasan vinandes, 
~ & jag passade på att ställa en av Era 

{ ... }

"jag har större barn än pia, men när jag läser om henne så tänker jag 
så mycket enklare det kan vara och skönt att ha en dialog om dessa vardags problem - underbart.
jag tänkte också flika in med en fråga. jag har som sagt större barn, min minsta tjej är 6 år. 
jag tänker ställa en fråga jag länge undrat över, hur pass nyfikna är barn på varandra - intimt, 
vart går gränsen och ska man låta dem utforska varandra. 
jag märker att hon frågar mycket kring detta och leker även med en kille i samma ålder 
där jag hör och ser att de fnissar och tasslar, ofta utan kläder under täcket.
hur agerar jag?" 

precis så är det. 
och jag som inte ens har barn njuter lika mycket 
av diskussionerna som väldigt ofta uppstår här hemma,
eller hos mamma & pappa, när t.ex våra vänner med barn 
ställer någon fråga, ~ & så börjar det som Du kallar 
dialogen om vardagsproblem. det slutar ofta i befriande 
skratt & kloka utbroderade funderingar, ~ & också, 
och inte helt sällan i att någon ringer ett par dagar senare 
med ett glatt wooOooot ! i luren för att de hittat sätt 
att komma vidare med sina grejer. 

vad jag hör mama svara nu, över kaffekoppen, 
är att det är helt naturligt i den åldern Din flicka är
att barn börjar bli nyfikna, de lägger märke till att 
flickor & pojkar är olika etc. 


på ett mer praktiskt & kroppsligt plan finns det tydligen bra 
böcker gjorda för barn om detta på biblioteket
som hon säger kan vara bra att låna som stöd,
~ & läsa tillsammans med barnet.
{hon minns inga titlar tyvärr. vi är virriga så i min familj.}
men när Du pratar med Din flicka ’ska’ det vara mer 
ur ett känsloperspektiv. 

vuxna har en tendens att överförklara säger mama, 
och det är typiskt vid sådana här frågor 
~ & även sådana kring döden. 
ett enkelt sätt att veta när det räcker
är helt enkelt att vara uppmärksam på när barnet blir ointresserat. 
då har de fått de svar de behöver, ~ & kan ta in. 

vad det gäller gränsdragning tycker mama att det 
kan ses som en inbjudan att fundera över var Din gräns 
går, ~ vad kan Du tillåta? de svaren har bara Du.

det är härligt att våra barn får oss att fundera, 
skrattar mama, ~ & fortsätter att säga att
det är ofta ganska oskyldigt det som pågår, de är bara nyfikna, 
~ & ett bra riktmärke är just fnisset,
som visar lite på att ingenting som känns jobbigt för 
barnet pågår ’under täcket’.


nu ska jag jobba på med bilder medan jag 
överdoserar grönt yogi te med honung,
~ & lyssnar på vad som helst på nätet 
med världens bästa mia skäringer. 


allt gott till Er därute !


 




4 kommentarer:

  1. "avledande manöver", jag skrev en fråga till din mamma, om min två åriga kille och hans "utbrott". Yes yes yes, avledande manöver, en sång vid påklädning, prat om stjärnor, lyssna-fåglar, vind etc. underbart, vad detta tipps ger oss en lugnare morgon och utan frustration-det funkar.
    tack för åter igen en fin blogg och tacka din mamma för svar. YES
    pia

    SvaraRadera
  2. Tänk vad jag ska prata med din mamma sen. När jag bor hos dig.

    SvaraRadera
  3. ...måste erkänna att jag är lite bortskämd med att "fråga yvonne", blir kanske så när man har en klok kvinna så nära, måste också erkänna att den känslan av ibland bekräftelse och ibland tänkvärda tankar gör mig lugnare som mamma...
    ..för det jag tycker är så skönt att fråga är att svaren oftast är just tankar, en vägledning och att hitta "vårt sätt"...
    ..och att fråga gör mig till en bättre förälder inte tvärtom, att fråga att undra gör vi väll alla föräldrar, inte kan vi väll göra allt perfekt, jag hörde någon klok kvinna säga"-lagom bra är bäst", jag tyckte om det uttrycket, kombinationen, lagom bäst....
    ...tänker också att vi föräldrar har en enorm press att vara så mycket, uppfylla så mycket att vi nästan slutar andas, tiden räcker aldrig till...mammor ska vara snygga, jogga, bullmammor, kreativa, kloka, fantasi, roliga, sexiga, tålmodiga, fikande, pedagogiska, förstående ock massor till...hur gör vi då??
    ..i verkligheten blir det till slut för mycket att ta in...
    ....därför är det skönt med "frågor", bekräftelse och tankar...
    ...som sagt jag är bortskämd med att fråga, och ni också nu...fina Yvonne tycker om dig s

    SvaraRadera
  4. Hej Hanna, har läst din blogg en tid & jag älskar dina fina bilder!! Har egentligen bara en liten fråga; Fotograferar du barn? Jag har två små älskade ungar, Viggo & Ebba, 4 & 2 år... Vi har inga "riktiga fotografier" av dem tillsammans & nu har jag börjat fantisera om hur ljuvliga bilder det skulle kunna bli med dig bakom kameran...
    Ja som sagt bara en liten fråga...
    Mvh Petra.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...